با حمایت سازمان بسیج سازندگی کرمانشاه صورت گرفت؛

موفقیت فعالان اقتصاد مقاومتی در پرورش دام های چندقلوزا

با حمایت سازمان بسیج سازندگی کرمانشاه فعالان اقتصاد مقاومتی موفق شدند میش های چند قلو زا را پرورش دهند.

حسین قبادی بصیر فعال حوزه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه ایده پرورش میش چند قلوزا را بسیج سازندگی کرمانشاه به ما داد، اظهار داشت: بر اساس مشاوره های علمی صورت گرفته و نیز توصیه های اهل فن اقدام به راه اندازی دامداری با هدف تولید و تکثیر گوسفندان چند قلو زا کردیم.

وی با بیان اینکه خواستگاه دام های این دامداری استان زنجان است، افزود: در نهایت از ۶۰ راس میش خریداری شده ۵۳ راس بره داشتیم که از این تعداد ۲۷ راس هترو و دارای ژن چندقلوزایی بودند که از این تعداد ۲۷ راس ۹ راس نر و قوچ و ۱۸ راس بره ماده که بره های مد نظر ما همین هتروها هستند که در حال حاضر برخی از آنها حدود ۱۱ تا ۱۲ ماه سن دارند و برخی آمادگی بارور شدن را دارند که چندقلوزایی را تکثیر کنند.

این فعال حوزه اقتصاد مقاومتی با اشاره به مهم بودن تغذیه در تکثیر گوسفندان چندقلو زا بیان داشت: تا به حال قریب به ۱۲ راس از میش های معمولی از نژاد افشار زایمان کردند که از این تعداد ۳ راس دو قلوزایی و یک راس نیز سه قلوزایی داشتیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر در حوزه چند قلوزایی و تکثیر به این نتیجه برسیم طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ یک گله خوب دارای میش هایی با توانایی دو قلوزایی و سه قلوزایی خواهیم داشت.

قبادی بصیر ادامه داد: گله چندقلوزایی کیفیت و بهره دهی گله را بالا می برد همچنین بهره وری بالا و نیز ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت چرا که یک گوسفند در هر زایمان دو و یا سه بره را خواهد داشت و طی ۲ سال حداکثر ۹ و یا حداقل ۶ بره به دنیا می آورد.

این فعال اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اگر دامدارهای ما در روستاها بخواهند این مسیر را ادامه دهند می توانند با دریافت مشاوره و در پیش گرفتن دستورالعمل های علمی و استفاده از قوچ های ژن دار گله ای خوب با بهره وری بالا داشته باشند.

وی با بیان اینکه استفاده از قوچ های ژن دار کم هزینه ترین روش تکثیر و تولید میش های چندقلوزا است، افزود: استفاده از این نوع قوچ می تواند نسل های بعد را ژن دار کند.

قبادی بصیر با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری تصریح کرد: تولید و تکثیر گوسفندان چند قلوزا گامی مهم در راستای جهش تولید است.

وی خواستار حمایت دستگاه های متولی به ویژه جهاد کشاورزی از دامداران شد و بیان داشت: با توجه به شرایط موجود کشور و جنگ اقتصادی حمایت از تولیدات داخلی می تواند گامی مهم در برطرف کردن مشکلات باشد که در این راستا حمایت از دامداران و در اختیار قرار دادن نهاده ها و خوراک دام برای تولید به مراتب هزینه پایین تری را نسبت به واردات گوشت دارد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.